søndag 13. november 2011

Franske makroner á la Pascals

Lenge har cupcakes vært superpopulært, og jeg har laget dem i alle varianter. Nå har jeg fått øynene opp for franske makroner! I sommer fikk jeg smake de små herlighetene i bryllup og 30-årslag, og har etterhvert fått med meg at det makroner som er in akkurat nå...  
Jada, kjøpte meg faktisk en slik en!


Ingredienser:
  • 200 gr eggehvite (fra ca 6 egg)
  • 50 gr sukker
  • 250 gr malte mandler (jeg veide dem før jeg malte dem)
  • 420 gr melis
I tillegg trenger man:
  • mandelkvern
  • stekebrett med bakepapir 
  • sprøytepose med rund tip

Mandelmel
Man oppnår best resultat hvis man skolder mandlene først. Dette gjøres ved å gi mandlene et oppkok, og la dem ligge i vannet til de blir litt "vablete". Da er det enkelt å presse dem ut av skallet, og legge dem til tørk på et brett med håndkle over. Hvis man vil framskynde tørkeprosessen, kan de visstnok legges på et stekebrett i ovnen på 120 grader i ca 20 minutter. Husk å lufte innimellom. 
Når mandlene er tørre, kan de males. De malte mandlene blandes med melis og blir til "mandelmel".

Makronrøren
Visp eggehviten til den skummer, så tilsettes sukkeret. Konsistensen skal bli blank hvit og ikke falle ut bollen, når man holder den opp-ned. Hvis man ikke får til dette, kan man tilsette en klype salt og 1/2 ts sitron. 
Hvis du skal ha farge, tilsettes den nå. Husk å bruke mye farge! Under steking blir endel av den borte...
Vend melismelet (de malte mandlene og melisen) inn i marengsen du har laget. Pass på at røren ikke blir for rennende!

Sprøyt ut røren på bakepapir. Hver makron skal være på størrelse med en femkroning. Jeg har sett at noen tegner opp maler på bakepapiret i forkant, jeg tok det på øyemål. Dra bakepapiret over på et stekebrett og dunk dette i benken slik at evt luftbobler kommer ut. La dem tørke i 30 min-1 time før de stekes på 160 grader i ca 10-15 min. Har lest i andre oppskrifter at man bør ha et stekebrett under brettet som makronene er på i ovnen. De skal da løsne lett fra bakepapiret.

Så settes to og to sammen med deilig smørkrem i mellom! Oppskrift på smørkrem her.





Mine ble kanskje ikke like lekre som Pascals makroner... -men de smaker nok like godt!!


Good luck! :)

1 kommentar:

Katrine sa...

Ooo, så det er godt, altså? Jeg har ikke prøvd meg på makroner, det er så mange som klager på at de sprekker og sånt, men du har jo fått det til! De ser gode ut! :)

Lilypie Maternity tickers