fredag 30. august 2013

Babysovepose

Etter at jeg kalte babysoveposen for voksipose, fikk jeg en MEGET hissig mail fra advokaten til mannen som visstnok har copyright på navnet... Thihi:) han virka litt smålig og forbanna for at jeg, en liten privatperson har klart å sy min egen babysovepose (Må jo kalle det noe annet nå...) Han var vel redd for at jeg skulle foryelle folk at det faktisk går an å sy den selv til en brøkdel av prisen. Jeg visste overhodet ikke at noen hadde copyright på denne posen før jeg fikk mailen kl 15.43 i dag, 30.august... overraskelsen var derfor stor da jeg fikk frist til kl 18.00 samme dato om å fjerne navnet fra mine nettsider. Mindre enn TO OG EN HALV TIME på å fjerne alle ord med hans copyright?!? det må  da være en spøk?! ingen sjekker mailen sin hver halve time!ingen jeg kjenner ihvertfall... 
Men NÅ har jeg fjernet hans copyright-navn og innlegget blir derfor sånn her: ( har byttet ut det beskyttede navnet hans med babysovepose... :) oppfonnsomt?! 

fant ut at jeg ville sy en babysovepose , og fant noen oppskrifter på nettet. Takk tilAnja og Rita Cecilie for inspirasjon og god hjelp! Jeg har endret oppskriften litt, ut fra sykunnskaper og forutsetninger... :) Her kommer oppskriften min, step by step. 

Utstyr:
-en dyne (jeg brukte vattdyne fra IKEA, 149,-)
-ensfarget, vind- og vanntett stoff til yttertrekk
-mønstrete bomullsstoff til innertrekk
-anorakksnor til å knyte sammen posen
-målebånd
-penn
-symaskin
-knappenåler og tråkletråd

Ferdig klippet, klar til å sys i kanten.
Jeg begynte med å lage innerdyna. Jeg la den ut på gulvet og tegnet mønsteret direkte på dyna... -da slapp jeg å lage et nytt mønster på papir, men det er det nok egentlig bryet verdt. Har ei lita frøken i magen, og det var litt tungvindt å krabbe rundt på gulvet med kulepenn i den ene hånda og målebånd i den andre... Men sånn er det... -velger ofte den enkleste løsningen hvis jeg mener jeg kan klare det. :) Buen til hodet tegnet jeg på frihånd, -gikk så fint atte! Det gikk fint å klippe etter mønsteret jeg hadde tegnet. Det er jo ei vattdyne, så det blir ikke masse dun og fjær utover alt. Jeg sydde ruktignok igjen kanten rundt hele for at vatten skal holde seg på plassen sin da.. :)
Sikksakksøm i kanten
Da jeg var på Stoff og stil i Drammen fant jeg masse fine stoffer. Og de koster jo nesten ingenting! Her fant jeg også anorakksnor og diverse pynt til å sy på posen :)

Husk noen cm til sømmonn rundt hele!
Jeg la ytterstoffet på gulvet, med innerdyna oppå. Siden jeg ikke har tatt meg bryet med å lage mønster, tegnet jeg rundt innerdyna, men la til et par cm til sømmonn.
Når yttertrekket er ferdig tegnet og klippet, legger du det oppå innertrekket. Nå er det lurt å ha begge stoffene med retta mot hverandre. Sett det fast med knappenåler, og pass på at innertrekket er lenger enn yttertrekket, ca 30 cm. Her skal det nemlig lages en "luke", hvor innerdynen kan tas inn og ut. :) Denne luka skal ikke være i bunn, men ca midt på den nederste delen av posen. Klipp innerstoffet i lik størrelse som ytterstoffet. 
Her er luka til å putte innerdyna inn i. Sy en pen kant både 
på den deles som overlapper, og den som ligger under.
FØR du syr sammen delene, er det viktig at du klipper opp passe lange anorakksorer og legger dem mellom ytter og innerstoff. Slik:
Bare litt av snoren skal stikke ut, resten skal være mellom 
ytter- og inner-stoff når du syr dem sammen.
Her er det kanskje litt tydeligere... -så bretter du innestoffet tilbake over snorene 
og fester med knappenåler før du syr på maskin.
Jeg valgte å ha tre sett med snorer, altså seks stk. Den ene valgte jeg å ta nederst i hjørnet på "vingen". De to andre ca 30 og 60 cm lenger opp.



SÅNN, da kan du sy hele greia sammen! -hvis du ikke vil ha noen form for skrift eller pynt på posen da... det er det nemlig lurt å sy på før delene sitter fast i hverandre... Her var jeg etterpåklok, og måtte sy for hånd -ganske kronglete... :( 
Det er veldig lurt å feste snorene godt med maskin
når du er ferdig med å sy stoffene sammen.
Jeg er veldig lur.. :)
Når de er sydd sammen, er det bare å vrenge trekket, putte innerdyna inn og voilá! En fin-fin babysovepose som du har laget helt selv!
Fine babysoveposen!
Og ferdig pakket! Nå kan frøkna i magen komme ut og prøve!
Ville ha navnet på posen også, jeg :)
Legg gjerne igjen en kommentar, eller spørsmål hvis noe er dårlig forklart.


Lykke til!

Ingen kommentarer:

Lilypie Maternity tickers