torsdag 23. desember 2010

Sjokkert over menneskeheten!

HVA er underholdende ved å se folk lide? Hva får folk til å sette seg i go´stolen med pottis for å se at noen blir puttet i et kar med kokende vann? Eller blir torturert på andre måter? Hva foregår oppe i hodene til de som produserer sånt? Og hvem i all verden har lyst til å bli med på å utføre disse groteske handlingene? Jeg så akkurat en dokumentar om nettopp dette. Franske forskere skulle undersøke hvor langt deltakere i et fiktivt Game show ville gå. Kan døden bli underholdning? 

Eksperimentet gikk ut på at deltakerne skulle stille spørsmål til en person som var tilknyttet strøm. Ved feil svar skulle personen få strøm. Ved hvert gale svar skulle strømstyrken øke fra 20 volt... Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye dette er, men ut fra denne skalaen, ser det i hvertfall ut som det er knyttet litt smerte og fare til 400 volt...

Det som sjokkerte meg i begynnelsen, var at mange deltakere lo da de hørte personen få vondt. Han stod inne i et rom, så de kunne ikke se han. Deretter ble jeg bare mer og mer sjokkert over hva jeg så... De intense smerteropene og bønnene om å slutte, fikk ikke mange av deltakerne til å gi seg... Neida! Til og med da det ble stille etter 420 volt, ga de straffen.... Enkelte spurte riktignok programlederen om tillatelse til å trekke seg, men da hun sa at de tok på seg ansvaret, satte de på grillen igjen.... Horribelt! Hvor i all verden er empatien??

Litt over 80% av alle som var med på forsøket, ble med til the bitter end... Er dette virkelig representativt for menneskeheten? Dette var et forsøk for å se hvordan mennesker adlød autoriteter. Når jeg tenker på at dette forsøket er gjort i dag, er jeg ikke nevneverdig overrasket over effekten Hitler hadde... Tenk om det hadde oppstått en slik situasjon i dag! Hva om en maktgal gærning i dag, hadde hatt de samme evnene til å snakke for seg som Hitler... Hva ville skjedd? Antakeligvis det somme som for over 50 år siden. For de av dere som hadde "The Wave" som pensum på ungdomskolen, er dette old news, men i ny sjokkerende innpakking... Strenght to community....


Bildet viser en faktisk hendelse fra det kommunistiske Kina. En sentral hendelse når det gjelder sivile som gjør opprør mot det autoritære.
Alle som har klart å sette seg opp mot totalitære regimer, er helter i den moderne verden. Ulydighet er farlig for enhver makt som misbruker sin autoritet. Derfor er ulydighet, i og med at den bryter etablerte regler, ansett som en bevisst overtredelse.


Mannen (på bildet over), som symboliserer kinesernes opprør under Tiananmen-massakeren, ble feid bort av sivilkledd politi. Ingen vet hva som skjedde med ham. Men for flere hundre millioner kinesere, er han et symbol for håp...

Tilbake til innledningen: I Japan, Russland og andre land, sendes det faktisk TVprogram som er basert på tortur som underholdning. Jeg så med mine egne øyne at en mann ble kastet i et kar med kokende vann, og jeg ble ikke akkurat underholdt...

Ingen kommentarer:

Lilypie Maternity tickers