torsdag 23. desember 2010

Slutt å syt, begynn å nyt!


Nå står jula for dør, og for mange betyr det ferie og fri. I hvertfall for oss lærere. Vi har jo knapt annet. Enn ferie og fri, assa. Eller avspasering som det så fint heter... Lærerne er nemlig veldig såre på akkurat det. Det at den ene ferien avløses av den neste, er en ikke-sak for mange av oss. Men JEG roper det gjerne ut: Herregud å mye fri vi har! Nå skal det nevnes at jeg til høstferien i år, faktisk syntes at det var på sin plass med ferie... Jobben som kontaktlærer i en stor, ny, krevende klasse, gjorde meg sliten. Og JEG som alltid har fnyst av ferier, gledet meg til en uke borte fra skolen. Men misforstå meg rett: jeg gledet meg IKKE til en uke på sofaen! Det er det stor forskjell på, for som vanlig hadde jeg heller vakter i psykiatrien. Det går faktisk an å koble av med en annen type jobb. I mitt tilfelle, bytter jeg ut kidz med narkiser... Jeg fatter ærlig talt ikke de lærerne som IKKE har en ekstrajobb. Får jeg barn, skal jeg nok vurdere å 'trappe ned' litt. Men før den tid, nyter jeg godt av røde dager som er godt betalte i helsevesenet! 

Og til dere som klager over at vi lærere har så fordømt mye ferie: hvorfor valgte ikke DU å bli lærer? Hvem som helst kan bli det! Så hvis du er villig til å bytte ut ingeniørlønna di mot ferier, be my guest! 

Ingen kommentarer:

Lilypie Maternity tickers