torsdag 16. desember 2010

Am I bad?

Spørsmålet dukket plutselig opp i hodet mitt i kjølvannet av den store arvesaken rundt Uglandfamilien. Fruen etter en meget rik skipsreder parkerte tøflene, og etterlot seg noen milliarder kroner. Rike folk har jo dødd før, så dette i seg selv, er ikke akkurat noen stor nyhet. Ei heller at enken var 20 år yngre enn sin velstående mann... Det som imidlertid fasinerer meg, er at hun har testamentert bort nesten hele formuen sin til ett av barnebarna eller nevøene! En unggutt i begynnelsen av 20-årene har plutselig blitt milliardær! Og over natten er Uglandfamilieidyllen snudd på hodet, og byttet ut med sjalusi, misunnelse og mistro. Som mange andre, sitter jeg igjen med et spørsmål: Hvorfor arvet denne unge mannen nesten alt? Kanskje han er best egnet til å forvalte formuen? Eller er det rett og slett fordi han var snill som dagen er lang? At han hadde et godt forhold til besteforeldrene? At han faktisk var den som fortjente det? Tanken har slått meg, og jeg liker det mer og mer... Det SKAL lønne seg å være snill! Man skal få igjen for godhet, og bli straffet for å være slem... I believe in karma.

Så tilbake til overskriften: Am I bad? Er det slemt å tenke nedlatende om majoriteten av dem som går på trygd? Og å late som man ikke ser kjente, fordi man ikke gidder å prate? Å bli kvalm av Tjukkebolla Feita på VKT som spiser pølse hver morgen? At jeg bryr meg katta om miljøet? At jeg av og til kan kjefte på folk til de begynner å grine? At jeg liker pels og ikke bryr meg nevneverdig om dyrene som lever i bur? At jeg ikke tåler folk som klager? At jeg sa "hold kjeft!" til klassen min i forrige uke? At jeg ikke har forståelse for folk som faktisk er glad i et dyr(?) At jeg gjerne gir penger til byens narkomane, selv om jeg vet at det skal gå til et "skudd"? At jeg, sammen med søstrene mine, lurer vår søte kusine på 10 til å spise maur for penger? Går dette inn under kategorien "ond", eller uskyldig moro?

Det er ikke opp til meg å definere snill/slem, men liker at det lønner seg å være snill! Nå skal det nevnes at denne arveproblemstillingen ikke er veldig aktuell for mitt vedkommende...

2 kommentarer:

Masssssa sa...

Du må enten være snill eller JÆVLIG pen. You've got that covered, PENA!

Og ja, du er slem. Og kynisk. Og menneskelig. Og det er greit, for jeg er glad i deg for det!

Anita sa...

Må bare skyte inn her :
Det lønner seg å være snill mot alle for du vet aldrig hvem eller hvor din "Arv" kommer inn.
Jeg har hjulpet en nabo over mange år som ikke hadde barn selv. Ikke fordi de skulle gi meg noe men for at jeg bryr meg. Min barn har også vært mye hos de.
Til min overraskelse arvet jeg en god del fra dem. Jeg hadde ikke trodd det men som sagt: det lønner seg å være snill ;) Smil til din nabo!bry deg sier jeg.
Ps : De hadde familie bare ikke egene barn.
Å vi er flere naboer som fikk.
R.I.P Kjære nabo

Lilypie Maternity tickers