mandag 6. desember 2010

Ribbe-crib?

Det er ikke min skyld at jeg har ansvaret for julematen den 24. desember i år... Jeg var snill og satte meg opp på jobbing på sjølvaste julekvelden (Kari, som skal feire jul med mame og pape alene, er nok ikke helt enig at det var snilt, men...). Fant kjapt ut at jeg mått debutere som ribbe-maker dette året. Vi er nemlig tre på vakt den kvelden; ei som er yngre enn meg (skal ikke påstå at ansvaret burde være hennes assa), en som heter Ahmed (trenger vel ikke forklare hvorfor jeg mistenker at han ikke har ribbe-skillz...) -og den siste er MEG.

Helt fram til begynnelsen av desember gikk jeg i den tro at første gang jeg skulle lage ribbe, var til min egen lille familie når jeg ble stor... -der tok jeg feil! Har derfor innhentet tips fra husmødrene på skolen. Har troa på Rauland-trikset, som innebærer å koke ribba noen dager før man skal spise den, deretter steke den i ovnen.. hm, høres ikke så rart ut for meg for jeg er nybegynner på feltet.

-derfor står jeg med ribba i dag, må jo prøvelage en ribbeprøve før englene daler ned i skjul og vi får besøk av nissen...
Har heldigvis arva en finfin kjele med nok plass av mamman min, som forøvrig er veldig god på all tradisjonell matlaging.

Takk mamman min!


1 kommentar:

Unknown sa...

Det høres ut som en seriøs tungvindt måte å lage ribbe på Ingrid. Jeg og Eira prøvekjørte ribbe i helgen, den ble perfekt med sprø svor. Slik går jeg fram når jeg lager ribbe:
Anbefaler tynnribbe. Legg ribba med svoren opp i en litt dyp langpanne. Plaser en tallerken under ribba slik at det ikke blir groper på toppen. Viktig at fettet renner vekk fra svoren under steking ellers blir det ikke sprøtt. Hell på ca 2 dl vann og legg aluminiumfolie over, brett inn kantene på aluminiumfolien godt slik at det blir tett. Så setter du hele greia i ovnen på 230 grader i ca 45 minutter. Nå blåser ribba seg opp. Ta deretter vekk aluminiumfolien og stek videre på 200 grader i 1-1,5 time. Dersom svoren ikke er perfekt flytter du ribba til øverst i ovnen og setter på grill elementet. NB mens grillen er på du se på ribba HELE tiden, ellers blir det fort brent ribbe til jul. Hilsen ribbeekspertsvoger Kalle

Lilypie Maternity tickers