søndag 22. april 2012

Hvordan selge leiligheten selv -uten megler.

Da jeg fant ut at jeg skulle selge leiligheten min, visste jeg med én gang at jeg ikke skulle bruke megler. Jeg hadde jo hørt at det var penger å tjene på å gjøre alt selv, så jeg googlet mulighetene for å spare noen kronet til huskjøpet vi stod overfor. Jeg fant heldigvis to veldig gode sider som hjalp meg videre:

http://ba24.no/ -En side som har ferdige maler for budskjema, interesseliste ved visning, kontraktsoppsett, visningsskilt mm. La inn all informasjon om leiligheten min her, og bestilte annonse på finn.no via dem. Er superfornøyd med kundebehandling og hjelp når jeg lurte på noe. Siden er HELT GRATIS å registrere seg på! Her skrev jeg også ut prospektet som jeg brukte på visningen. Anbefales!  

http://lindaslilleverden.no/tag/lag-prospekt-selv/ -En som har lært seg hvordan ting gjøres ved å erfare selv. Supernyttige tips her! Jeg har benyttet meg av tipsene hennes, og har redigert innholdet til hva jeg lærte gjennom erfaring.

Leiligheten jeg skulle selge, var en borettslagsleilighet, OBOS. Jeg hadde eid leiligheten i ca 1 og 1/2 år. Jeg hadde heldigvis tatt vare på prospektet fra da jeg kjøpte leiligheten. Dette er nyttig, da det står masse informasjon som kan være vanskelig, kronglete å finne ut av på egenhånd. Feks. hva fellesutgiftene dekker, når vinduer er skiftet, gnr, bnr osv...Eksakte tall på fellesgjeld og fellesformue fant jeg i likningspapirene mine. 

How to to it yourself:
1. Innhent så mange opplysninger du kan om boligen (tidl. prospekt, takstrapporter osv). Fyll ut egenerklæringsskjema så ærlig du kan. Det lønner seg ikke å lyve! Slike skjema finner du her. Dette skjemaet bør vises til takstmann når han skal taksere.

2. Ta kontakt med takstmann for å få en ny eller oppgradert boligsalgsrapport på boligen. Jeg brukte samme firma som hadde gjort det i det gamle prospektet, så dette kom på 2000,- Det ville blitt dyrere om jeg skulle hatt en helt ny rapport. Vis takstmannen egenerklæringsskjemaet som du har fylt ut.

3. Ta bildene dine selv, eller bestill en fotograf som har vidvinkelkamera (de fleste meglere bruker disse "juksekameraene" for at det skal se ut som større rom og bedre plass). Husk å rydde skikkelig før bildene blir tatt! Tenk på belysning (dagtid/kveld, sol/regnvær). Sett gjerne friske blomster til pynt og tenn lys for å skape stemning.


4. Ta kontakt med en eller flere advokater for å avtale pris. Når du selger boligen din selv, må du ha en advokat som kan være tilstede under signering av kontrakt. Denne vil også opprette en konto hvor pengene er midlertidig mellom kjøper og selger. I mitt tilfelle kom advokatutgiftene på 12500,- Det var visst fast pris på slike oppdrag hos dem. Det kan lønne seg å høre litt rundt. Den advokaten jeg endte opp med heter Vinghøg og holder til i Tønsberg. Veldig god kundebehandling der :)


5. Lag en god annonse, som du legger ut på www.finn.no. Alle som er på jakt etter bolig bruker dette nettstedet, så annonser i aviser ol., ville jeg ikke brukt penger på. Det er selvfølgelig fler folk som ser boligen din hvis du har den fler steder. Men med tanke på utgifter vs. hva du tjener på det, ville jeg ikke prioritert dette.Finn.no har endelig åpnet for at privatpersoner kan legge ut eiendomsannonse på sidene deres. Dette koster riktignok 5000,-, men er absolutt verdt det. Der ligger annonsen i 30 dager, etter dette kan du forlenge i 30 dager kostnadsfritt.

Pass på at alle opplysninger du oppgir stemmer. Hvis du ikke har energimerket boligen din, kan du selv gjøre det her.

6. Lag og trykk opp(evt print ut) prospekt. Hvis du benytter deg av ba24, kan den printes ut direkte fra deres sider. Print ut boligsalgsrapporten og egenerklæringsskjema som du har fått som pdf-fil. Stift dette sammen med buskjema og prospektet, eller bestill det som et hefte hos et trykkeri. Det er vanskelig å si hvor mange prospekt man trenger, jeg lagde ca 20, og dette var altfor mange. Trengte bare å kjøre en visning, så fikk bare gitt bort 7 stk. Men jeg visste jo ikke at jeg ikke trengte å ha en visning til :)

7. Print ut: 
-Visningsskilt i A4, gjerne flere. Jeg brukte fire stk. Printet også ut et par små som jeg festet ved ringeklokka og etasjeknappen i heisen.
-Interesseskjema til bruk ved visning
-Registreringsskjema for gitte bud. (kan være greit å ha en ordentlig oversikt over når eventuelle bud har kommet inn, og hvor lang fristen er)

8. Ha visningen selv. Pass på at boligen en ren og ryddig. Mange velger å style boligen først, og bruker mange penger på dette, som de sikkert tjener på. Min bolig var enkelt innredet og nyoppusset, så jeg nøyde meg med å kjøpe inn blomster og frisk frukt. Lær deg det meste om boligen, så du slipper å lete i prospektet for å finne svar. La interesselisten ligge klar,-husk kulepenner!

9. Husk å få inn budene skriftlig! Det første budet må hvertfall være det, så kan en evt budrunde foregå muntlig. Når du har akseptert et bud, er salget nesten i boks! 

10. Kontakt advokat, få kontrakten sendt hjem til både kjøper og selger for gjennomsyn før advokatsmøtet. Bli enig om overtakelsesdato. På møtet med advokaten overføres penger fra kjøper til mellomkonto. Her står de til overtakelsen er gjennomført. I mitt tilfele leverte advokaten en melding til OBOS om at en kjøper var interessert til avtalt pris. Dermed kunne de som ønsket det, benytte seg av forkjøpsretten. Voilá! 


Lykke til med salg av bolig -helt selv!!

Ingen kommentarer:

Lilypie Maternity tickers