lørdag 30. november 2013

Drops

1dl vann
125 gr druesukker
450 gr sukker

Varmes opp i en kasserolle med lokk til sukkeret har løst seg opp. Da tas lokket av, og termometeret oppi. Når massen er 162 grader (veldig viktig å være nøye        her!), helles den over på en spesialmatte. (Fås kjøpt på hobbybutikk/nettet osv) den bør være pendlet med en smakfri olje, feks solsikkeolje. Hvis du legger den over en langpanne, får den "kanter", så ikke dropsmassen flyet ut. Når massen har blitt litt kaldere, kan du ha i smaker og farge og evt eplesyreedikk, hvis du vil ha dem syrlige. Ha på deg tynne bomullsvanter med engangsplasthansker utenpå (mot varme og for at det ikke skal klistre seg fast). Bruk olje både på saks, deigskraper og hansker! Elt deigen til den er hard nok til å klippe i passende biter. Man bør minst være to til dette, og man må jobbe raskt! :) pass på at dropsene ikke blir liggende oppå hverandre, da henger de sammen. 
Denne matrialpakken er fra panduro til 399,- Itillegg trenger du smaker, farger, eplesyreedikk, lakrispulver, druesukker og sukker. 

Jeg lagde fylte lakrisdrops denne gangen, de er en favoritt her hjemme! Med hjemmelaget hockeypulver i midten. NAM! Hockeypulveret lager jeg av salmiakksalt, lakrispulver og druesukker. Mmmmm! 

Jeg var med pappa på dropskurs for mange år siden. Tror ikke jeg overdriver når jeg sier at vi har laga drops i mer enn 15 år. Før jul er det blitt en hyggelig tradisjon! 

Lykke til! 

Ingen kommentarer:

Lilypie Maternity tickers