søndag 14. august 2011

Blåbærcupcakes!

I helga har jeg bakt blåbær-cupcakes og kokosbollekaker! Har heldigvis funnet en grunnoppskrift på cupcakes som jeg er veldig fornøyd med, så kan man jo bare ha i skogsbær, sjokolade eller hva man måtte ønske. Denne gangen valgte jeg blåbær, så da ble jo cupcakesene veldig sunne! Øh, eeeh... jada, antioksidanter er da veldig sunt! :) Her er oppskriften:


Cupcakes
2,5 dl melk

1 egg
0,75 dl matolje

4,8 dl mel
3 store ts bakepulver
1 klype salt
1,5 dl sukker

Smørkrem (topping)
100 gr smør
ca 400 gr melis
1 ss melk

(ca 3 dl blåbær) 


Slik gjør du:
Bland det våte og tørre hver for seg. Visp deretter det tørre inn i det våte. Gjerne med elektronisk håndvisp. Ha i blåbærene, rør dem forsiktig inn i røren, slik at de færreste knuser.
Fyll hver form med litt mer enn en spiseskje, de kommer til å heve endel. Stekes på 200 C i ca 12min. Jeg bruker cupcake-brett for at formene ikke skal gli utover av massen. 

De må avkjøles før smørkremen påføres. Hvis cupcakesene får en "topp" etter steking, kan denne bare skjæres bort, sånn at det blir finere og enklere å påføre smørkremen.

Smøret til smørkremen må være temperert (jeg brukte Vita hjertegod, den er myk i kjøleskaptemperatur -funker bra!). Visp inn melisen. Spe i med melka. Ved behov kan mer melis tilsettes. Massen skal bli så seig/stiv at hjulmønsteret etter vispen ikke flyter utover. Bruk gjerne farge i smørkremen!
Pyntet med deilige moreller!

Kokosbollekakene ble ikke heeelt vellykka....-så legger ut oppskrift når jeg har funnet en jeg er fornøyd med! :)

2 kommentarer:

Katrine sa...

Nam, de så gode ut! Nå fikk jeg lyst til å bake. :P

Møresilda sa...

Gode og luftige....

Lilypie Maternity tickers